مقالات » شخصيت‌ها » علما و روحانيون » حاج آقا اسدالله روحانی

حاج آقا اسدالله روحانی

اکنون بیش از نیم قرن است که رهبری معنوی مردم شهرستان آران و بیدگل را بر عهده دارد.

تاریخ ثبت : شنبه 21 دي1392


تعداد بازدید : 4751


مختصری از حیات علمی و تبلیغی حضرت حجّت الاسلام و المسلمین

حاج آقا اسدالله روحانی دام عزه العالی

عالم معظّم و واعظ مکرّم، حضرت حجّت الاسلام والمسلمین حاج آقا اسدالله روحانی - دام ظلّه الرّبّانی- در تاسوعای 1351 قمری، برابر با 1311 هجری شمسی در بیدگل دیده به جهان گشود. مرحوم والد معظّم ایشان حضرت حجّت الاسلام حاج آقا رضا فرزند مرحوم مغفور ملا اسدالله بن ملا محمّدرضای مجتهدالزّمان بوده است.

وی مقدّمات دروس حوزه را تحت اشراف حضرت آیت الله العظمی میر سیّد علی یثربی -قدس سره- در کاشان به پایان رساند و از اساتید وقت بهره‌مند شد؛ اساتیدی چون حضرات آیات آقا علی حائری و حاج شیخ علی آقا نجفی و حاج شیخ محمود تبریزی نجفی - اعلی الله مقامهم- .

سپس برای تکمیل مدارج علمی خود وارد حوزه علمیه قم شد و از دروس فقه، اصول و تفسیر اساتید بزرگی چون آیات عظام صدوقی (شهید محراب)، مرعشی نجفی، مشکینی، شیخ راضی نجفی تبریزی، فاضل قفقازی (والد مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی)، علامه طباطبائی و حاج شیخ ابوالفضل زاهدی و همچنین حضرت آیت الله العظمی بروجردی - اعلی الله مقامهم- بهره­ مند می­شود.

معظّم له یکی از افتخارات خود را حضور مستمر در درس اخلاق حضرت آیت الله سیّد رضا صدر می­داند و همیشه از عنایات خاصّ حضرات آیات آسیّد احمد خوانساری و شیخ ذبیح الله قوچانی درباره‌ی خود به نیکی یاد می­کند.

او پس از مدّتی تحصیل در قم، بر اساس رسالت دینی به زادگاه خود مراجعت می­کند و اکنون بیش از نیم قرن است که رهبری معنوی مردم شهرستان آران و بیدگل را بر عهده دارد. کرسی درس فقه و اخلاق ایشان در مدارس علمی کاشان از معروفیّت و رونق خاصّی برخوردار بوده است و اخیراً به خواست خداوند متعال موفّق به تأسیس مدرسه علمیّه المهدی (عج) شدند که برکات فراوانی را برای شهرستان آران و بیدگل در پی داشته است. البتّه نقش مهمّ آقازاده مکرّم ایشان «حضرت حجّت الاسلام جناب آقای شیخ احمد روحانی» در همه­ ی مراحل تأسیس، تثبیت و مدیریّت آن، قابل تقدیر و سپاس­گزاری است.

فعّالیّت­های تبلیغی معظّمٌ له با نبود وسایل و امکانات، آن هم در روستاهای محروم با سختی­هایی فراوان، مواجه بوده است. مشکلاتی که تنها با سـلاح اخلاص و ایثار می­توان با آن رو به رو شد. به حق می­توان از این سفرهای تبلیغی او به«جهاد در راه خدا» یاد نمود و آن را «مجاهدت دینی» نامید.

چنان­چه گذشت از خصوصیّات بارز وی در طول این سالیان وعظ و خطابه، اهتمام فوق­العاده­ ی ایشان در رساندن حقایق دینی به مردم بوده و می­باشد و در این راستا بر آن بوده است که مردم با تمام وجود، به بیان آیات و نقل روایات، دل و جان سپارند و در یک جمله، منبر را کلاس درس می­دانسته؛ مطلبی که خود بارها بر آن تأکید کرده است. از این رو با هر چه موجب پراکندگی حواس، شود مخالفت می­کرده است. این رویّه سال­ها ادامه یافت تا این­که با پیشرفت امکانات ضبط صوت و با خواهش، از ایشان اجازه گرفته شد تا از منبرهای وعظشان نوار تهیّه شود و با وجود این که از آن زمان، حدود  ده سال می­گذرد بیش از 1000 قطعه نوار از سخنرانی­های ایشان ضبط شده است و اخیراً فرازهایی از بیـانات اخلاقـی ایشـان از طریق رادیو معـارف پخش می­شود.(1) ناگفته نماند تلاش­های شایسته ­ی صدیق ارجمند، جناب حجّت الاسلام آقای احمد رضا سفارشی در این زمینه ستودنی است.

 

(1) برای اطلاع از زمان پخش و تهیّه­ ی فایل­های صوتی سخنرانی ایشان به سایت رادیو معارف با نشانیwww.radiomaaref.ir   مراجعه کنید.