مقالات » شخصيت‌ها » علما و روحانيون » ملا محمد مهدی بیدگلی

ملا محمد مهدی بیدگلی

ایشان که از علمای قرن سیزده می باشد دارای تألیفاتی بوده از جمله:«عقد اللئالی» و «ترتیل التّنزیل»...

تاریخ ثبت : چهار شنبه 11 فروردين1389


تعداد بازدید : 4459


مرحوم ملا مهدی بیدگلی(1)

امروز اوّلین روز از اوّلین بهار حیات«مکتب بیداران» است. با توکّل بر خداوند متعال دفتر پر افتخار این مکتب را باز کرده و بر نخستین برگ آن چنین می نویسیم:

89/1/1

پس از ماه ها رایزنی و تلاش امروز سنگ جدیدی بر تربت پاک عالم ربّانی«ملا محمّد مهدی بیدگلی» نصب گردید. این طرح با همکاری هیأت امناء آستان مقدّس«امامزادگان اسماعیل و عبدالله بیدگل» و مساعدت برخی دوستان صورت گرفت.

سنگ پیشین آن که قدمت تاریخی داشت متأسّفانه در بازسازی های زیارت مذکور، مفقود می شود ولی خوشبختانه پیش از این اتّفاق، نوشته ی آن توسّط حضرت حجّت الاسلام سیّد حسین هاشمی تبار استنساخ شده بوده که لطف کرده آن را در اختیار نگارنده قرار داد تا به خواست خدا به شکلی که در شأن آن عالم بزرگ است مجدّداً تهیّه و نصب گردد. نوشته ی این سنگ که به انشاء شاگرد و دامادش مرحوم آقای آقا میرزا عبدالباقی(ره) می باشد چنین است:

« قد ارتحل من دار الفناء إلی دار البقاء العالم العامل الفاضل الکامل النّحریر المحقّق المدقّق الورع التّقیّ المرحوم المبرور السّاکن فی دار السّرور ملا محمّدمهدی بن ملا محمّدتقی البیدگلی -غفرالله لهما- فی شهر ذی الحجّة الحرام من شهور سنة 1269 الهجریّة القمریّة»

حضرت حجّت الاسلام والمسلمین حاج آقا اسدالله روحانی دام ظلّه الرّبّانی آنجا که درباره ی جدّ خود مرحوم میرزا عبدالباقی طباطبایی بیدگلی(ف:1315هـ ق) سخن می گوید به برخی خصوصیّات بارز این عالم فرزانه نیز اشاره کرده، می فرماید: 

«مرحوم آقا ميرزا عبدالباقي طباطبايي، بزرگ خاندان مصباحي در سنّ كودكي نعمت بزرگ پدر را از دست مي دهد و يتيم مي شود و مرحوم حاج ملا محمّد مهدي كه يكي از علما و فضلا و عالم ربّاني و در نهايت فقر و زهد بوده و عيالات زيادي هم داشته (2)  -چهار پنج تا پسر و دختر- وقتي متوجّه  استعداد سيّد عبدالباقي ميشود و مي بيند سرشار از استعداد هست او را به عنوان شاگردي مي پذيرد و مرحوم ميرزا عبدالباقي در تحت تعليم و تربيت اين عالم ربّاني(مرحوم ملا محمّد مهدي) كه يكي از اعاظم علماي زمان خودشان بوده اند پرورش مي يابد. اين بزرگوار يعني مرحوم ملا محمّد مهدي در داخل بقعه ي شاهزاده اسماعيل در درب ورودي طرف دست راست، کنار دیوار دفن هستند. 

به هر حال اين بزرگوار، مرحوم ميرزا عبدالباقي را تعليم و تربيت مي كند تا به جايي كه حتّي او را به دامادي خود مي پذيرد و يكي از دختران خود را به عقد نكاح او بيرون مي آورد». 

ایشان که از علمای قرن سیزده می باشد دارای تألیفاتی بوده که از آن ها است:«عقد اللئالی» و «ترتیل التّنزیل» موجود در کتابخانه حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی قدّس سرّه.(تراجم الرّجال،ج2،ص137) 

در اینجا تصویر نمونه ای از خطّ مرحوم ملا محمّد مهدی تقدیم می شود که اوّلین صفحه از کتاب «زبده تحفة الابرار» با موضوع تعقیبات مشترکه می باشد.  

 picture 003 640x480.jpg p3060089 640x480.jpg

(1) مرحوم حاجی ملامحمود بیدگلی در آغاز یکی از کتاب های خود چنین می نویسد:«ابتیاع از ملامحمّدباقر بن مرحوم ملا مهدی بن مرحوم آقا تقی بن مرحوم حاجی علی نقی بیدگلی نمودم فی شهر ذی حجّة الحرام سنة 1292».

(2) چراغان از فرزندان ذکور او با این اسامی یاد میکند: ملا عبدالهادي، ملا زين العابدين، ملا جعفر ، ملا باقر(جدّ خاندان مقری بیدگلی)